Thematisch werken
Leren met hoofd, hart en handen
Betekenisvol en in samenhang
Op onze school ontwikkelen leerlingen hun kennis, vaardigheden en attitude binnen een betekenisvolle context. Leerkrachten geven dit vorm binnen thematisch onderwijs vanuit het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld (OJW). We bieden 5 schoolbrede thema’s per jaar aan waarbinnen we verbinding maken met taal, ICT, Wetenschap en techniek (W&T), kunstzinnige vorming, burgerschap, SEO en de brede vaardigheden. We bieden dit in samenhang aan, passend bij het niveau, leerdoelen, interesse en de behoefte van de leerling.
We werken met een gevarieerd onderwijsaanbod waarin aandacht is voor cognitie en concreet handelen. Ons thematisch onderwijs is een actief proces waarbij kennis en vaardigheden worden aangeboden. De opgedane kennis wordt gedeeld met anderen. Binnen dit proces krijgen de leerlingen in toenemende mate meer (mede)verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Door middel van betekenisvolle activiteiten stimuleren wij de nieuwsgierigheid van kinderen en zorgen we dat de betrokkenheid groot is en blijft. We spelen -naast de doelen van de leerkracht- in op hun eigen interesses, talenten en onderwijsbehoeften. Vanuit onze overtuiging dat welbevinden en veiligheid van groot belang zijn, zorgen we voor een optimaal pedagogisch en didactisch klimaat waarbinnen onze kinderen tot ontwikkeling kunnen komen.
Bij het ontwerpen en uitvoeren van ons thematisch onderwijs gaan we uit van de mogelijkheden van de kinderen. Leren doe je van en met elkaar. We leren o.a. kinderen hun eigen keuzes te maken en daarop te reflecteren door bijvoorbeeld het proces van samenwerken te bespreken maar ook door binnen een activiteit de vrijheid te bieden om tot eigen inzichten te komen. (Zoals bijvoorbeeld bij experimenteel onderzoek, informatie verzamelen en verwerking n.a.v. een onderzoeksvraag). Reflecteren gaat niet alleen om wat je hebt gedaan en hoe je het hebt gedaan, maar ook om wat je hebt geleerd. We stimuleren hen zelf na te denken hoe te komen tot een succesvol eindresultaat. We bieden kinderen tijd en ruimte om te spelen, te onderzoeken, te ontdekken en te werken aan leerdoelen op gebied van wereldoriëntatie en taal (kwalificatie), houding en attitude zoals doorzettingsvermogen, werkhouding, (persoonsvorming) en omgaan met elkaar (socialisatie).