Principes thematisch werken
Proces binnen een thema
Start:
De leerdoelen voor het thema zijn per periode vastgesteld. Bij de start van een thema gaat het om de interesse en nieuwsgierigheid van de kinderen te prikkelen, om te kijken wat ze er al van weten en wat ze nog willen weten. In deze fase bieden we verschillende activiteiten aan zoals: werken met boeken, illustraties, voorwerpen, filmpjes etc.
Kern:
De leerkracht ontwerpt betekenisvolle lessen/activiteiten passend bij de doelen OJW die voor dat betreffende thema centraal staan en zo mogelijk aansluitend op de leervragen van de kinderen. In deze fase wordt de verbinding gemaakt met verschillende vakgebieden, met aandacht voor ontwikkelen van brede vaardigheden. We leggen de nadruk op de relatie van taal met wereldoriëntatie. Praten, lezen, schrijven en handelen worden met elkaar verbonden. De kinderen werken gezamenlijk toe naar een eindproduct waarbij zij hun kennis presenteren. In de kernfase sluiten de leerkrachten aan bij de behoeften, interesses en talenten van de kinderen zodat zij hun eigenaarschap kunnen vergroten en hun verantwoordelijkheid toeneemt om samen tot een goed eindproduct te komen. Ook de leerkrachten kunnen tijdens ons thematisch onderwijs hun eigenaarschap vergroten door meer eigen inbreng in ontwerpen en uitvoeren van de betekenisvolle activiteiten. In tegenstelling tot het methodisch werken in de ochtenden waarbij we het instructiemodel Windroos volgen.
Afsluiting:
Het eindproduct wordt gepresenteerd aan de klas, een andere groep en/of ouders. De kinderen laten zien en horen wat ze geleerd hebben en oefenen hun presentatievaardigheden. Een eindproduct kan bijvoorbeeld in de vorm van een spelhoek, verteltafel, muurkrant, maquette, PowerPoint, filmpje, boek etc. al dan niet met behulp van technologische hulpmiddelen.
Opzet thema
Het thematisch werken werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema. De thema's zijn in verschillende fases opgebouwd