Pedagogisch klimaat
Het welzijn van onze leerlingen op sociaal en emotioneel gebied is van grote invloed op hun algehele functioneren. Daarom besteedt onze school structureel en systematisch aandacht aan het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Op een fijne manier met jezelf en anderen omgaan is niet voor iedereen vanzelfsprekend en veel leerlingen hebben hier extra ondersteuning bij nodig. We vinden het belangrijk om onze leerlingen zoveel mogelijk veiligheid, duidelijkheid en structuur te bieden, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen in een positief pedagogisch klimaat.
Combinatie Klassenkracht en De Vreedzame School methode
Onze focus ligt op het aanleren van respectvol en verantwoordelijk samenleven op school, thuis en in de maatschappij. We streven ernaar om onze leerlingen te leren relaties op te bouwen en te onderhouden, conflicten te herkennen en op te lossen op een manier die alle partijen tevreden stelt. Hierbij maken we gebruik van een combinatie van de Klassenkrachtaanpak en de methode “De Vreedzame School”. Zie voor verdere informatie het kopje 'burgerschap' onder thematisch werken.
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Tevens bespreken we de ontwikkeling van onze leerlingen regelmatig tijdens leerlingbesprekingen.
Sociale vaardigheden
Naast de groepslessen wordt er op onze school ook gewerkt aan sociale vaardigheden buiten de reguliere lessen om. Dit doen we door middel van sociale vaardigheidstraining, zoals bijvoorbeeld Rots & water training en dramatherapie. Deze maken deel uit van het vaste aanbod van onze school. Om te zorgen dat iedereen zich veilig voelt, zijn er basisregels opgesteld.
Basisregels
- Wij tonen respect voor elkaar en elkaars spullen
- Wij benaderen elkaar positief
- Wij discrimineren niet en voorkomen incorrect taalgebruik
- Wij luisteren als de ander praat
- Wij zijn verantwoordelijk voor onze werkomgeving en het milieu
- Wij beslissen, waar mogelijk samen, over vaststellen en toepassen van regels
- Wij proberen problemen eerst zelf op te lossen
- Wij staan voor elkaar klaar als dat nodig is
- Wij zijn eerlijk tegen elkaar
- Wij zorgen voor rust in het gebouw
- Wij accepteren geen fysiek geweld