Anti-pestcoördinator, vertrouwenspersoon en klachtenprocedure
Onze school maakt gebruik van een pestprotocol. Dit pestprotocol heeft als doel om alle leerlingen zich bij ons op school veilig te laten voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen, stellen we alle leerlingen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan.
Anti-pestcoördinator
De anti-pestcoördinator op onze school is Manon Hemminga. Zij is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders bij pestgedrag op school. Via het mailadres manon.hemminga@conexus.nu kunt u haar bereiken.
Klachtenprocedure
Het kan ons helaas allemaal overkomen dat we ons niet veilig voelen in bepaalde situaties. Het kan gebeuren dat u of uw kind zich bedreigd voelt door woorden of gebaren die anderen gebruikt hebben. Of dat er sprake is van lichamelijke contacten (denk maar aan een goed bedoelde klap op de schouders) die u of uw kind ongewenst vindt. Het kan gaan om plagen of pesten door leerlingen, maar ook door volwassenen. Het kan ook gaan om kleine of grote ruzies, al dan niet met vormen van geweld. In al deze situaties is sprake van machtsmisbruik. Er is een ‘dader’ die een zekere macht heeft over zijn ‘slachtoffer’. Het ‘slachtoffer’ kan zich niet verdedigen, durft dat niet of weet niet hoe hij/zij moet reageren. Machtsmisbruik kan overal voorkomen, dus ook op scholen. Wij willen dat iedereen zich veilig voelt binnen onze school en daarom zijn wij tegen elke vorm van machtsmisbruik.
Wat doen wij als school?
Voorkomen is natuurlijk het beste! Daarom willen wij als school duidelijk zijn over hoe we met elkaar omgaan. Ons uitgangspunt is: Respect hebben voor elkaar en jezelf. Elkaar wijzen op ongewenst gedrag hoort daarbij, net als ‘nee’
leren zeggen tegen elke vorm van machtsmisbruik. Dit ondersteunen we door kinderen het programma "De Vreedzame School" te bieden waarin bovenstaand uitgangspunt uitgedragen wordt. Voor de gevallen waarin er sprake is van machtsmisbruik heeft SBO De Windroos een klachtenregeling. Hierin staat beschreven hoe een klacht over machtsmisbruik wordt behandeld. De klachtenregeling beschrijft ook de taken en bevoegdheden van de interne contact-personen, de externe contactpersonen, de externe vertrouwenspersonen en de klachtencommissie.
Wanneer u als ouder klachten heeft over het onderwijs, de organisatie of de manier waarop uw kind behandeld is, kunt u allereerst terecht bij de groepsleerkracht. Wanneer dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u het probleem bespreken met een lid van de directie. Wanneer u als ouder behoefte heeft aan ondersteuning ter voorbereiding op het gesprek of tijdens het bespreken van het probleem, kunt u een beroep doen op de oudergeledig van de MR.
De directie zal beide partijen in het conflict horen en vervolgens tot een uitspraak ter oplossing van het conflict komnen. Wanneer het gesprek met de directie niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u het bestuur schriftelijk vragen te bemiddelen. Het bestuur zal uiterlijk binnen een maand reageren na toepassing van hoor en wederhoor.
Heeft u nog vragen ?
Op school ligt de complete klachtenregeling bij de directie ter inzage. De interne contactpersonen geven graag antwoord op uw vragen. U kunt een afspraak met één van hen maken. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de volgende site: www.klachtenopschool.kennisnet.nl
Vertrouwenspersoon
Bij onze interne contactpersoon kunt u altijd terecht om een geval van (vermeend) machtsmisbruik te bespreken. De interne contactpersoon weet ook of uw klacht misschien op een andere plek thuis hoort en verwijst u dan naar de juiste persoon. De gesprekken met de interne contactpersoon zijn altijd vertrouwelijk. De interne contactpersoon is er om u bij te staan en onderneemt in overleg met u actie. Onze vertrouwenspersoon binnen de school is Jeannette Heite.
Voor SBO De Windroos is er een externe contactpersoon aangetrokken om op te treden in gevallen wanneer dat wenselijk is. Deze persoon heeft geen binding met de scholen en is dus onpartijdig en onafhankelijk. De interne contactpersoon zal in overleg met u bekijken of het inschakelen van de externe contactpersoon wenselijk is. De interne contactpersoon kan de externe contactpersoon ook om advies vragen en een casus anoniem voorleggen. U kunt ook zelf rechtstreeks contact opnemen met de externe contactpersoon.